نانو رنگ عایق حرارتی

عصر حاضر “عصر علم و فناوری است”. فناوری نانو ازهمگرایی علوم فیزیک،شیمی و زیست شناسی بوجود آمده است و به طور کلی موادی که حداقل یکی از ابعاد آن ها در مقیاس ۱ الی ۱۰۰ نانو متر باشد.مواد نانویی  یا نانو مواد خوانده می شوند.یک نانو متر،یک میلیاردم متر است و بسته به اندازه اتم بین ۳ تا ۶ اتم را می توان در یک نانو متر جای دارد. کوچک شدن اندازه ذرات در حد نانو متر سببتغییراتی بزرگ در خواص فیزیکی وشیمیایی آنها می شود. مهمترین آنها عبارتند از: افزایش نسبت سطح به حجم (surface area) و ورود اندازه ذره به قلمرو آثار کوانتومی. این مواد با اندازه های زیر صد نانو متر خواص فوق العاده از خود نشان می دهند که قابل قیاس با همان ذرات در ابعاد میکرو و بزرگتر نیست.

پدیده نانو تکنولوژی در ارتباط با تغییر خصوصیت مولکولی مواد در جهت ارتقاع کیفی آنها می باشد. در حال حاضر این فن آوری رشد چشمگیری در کلیه صنایع داشته است. فناوری نانو نوید کنترل خواص جدیدی از مواد را می دهد و محصولات موجود را موثرتر و کار آمدتر می نماید. پیشرفت های فراوانی در چند سال اخیر در حوزه رنگ صورت گرفته که یکی از مهمترین آنها به کارگیری مواد نانو ساختار مانند پیگمنت ها و افزودنی های نانو در رنگ برای رسیدن به ویژگی های خاص می باشد. از آن جمله افزایش مقاومت حرارتی، رنگ دهی بالا، خواص آنتی باکتریال، ضد دود، ضد خش و سایش، ضد آب، عدم نفوذ آلودگی به درون فیلم رنگ (باعث سهولت در تمیزکاری می شود)، افزایش مقاومت آب و هوایی، خود ترمیم کنندگی، خود تمیز شوندگی و … را می توان نام برد. تولید و استفاده از انواع مواد نانو در رنگ فرایند جدیدی بخصوص در ایران می باشد، موجب تولید و عرضه نسل جدیدی از رنگ ها به بازار شده که می توانند کاربردهای متنوع و ویژگی های خاص داشته باشند .

 

نانو عایق تنها عایقی است که می توان از آن به صورت رنگ بر روی سطوح فلزی و غیر فلزی توسط پیستوله ، برس و رولهای نقاشی استفاده کرد . لذا با صرف هزینه کم و هیچ گونه تغییری در فضای ساختمان می توان از اتلاف انرژی جلوگیری نمود.

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *